گالری ایران زمرد

گالری ایران زمرد

عرضه و تراش انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی فیروزه پارسی ، عقیق، عقیق شجر ، لاجورد بدخشان ، جاسپر ، یاقوت ، زمرد و . . .
گالری ایران زمرد

گالری ایران زمرد

عرضه و تراش انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی فیروزه پارسی ، عقیق، عقیق شجر ، لاجورد بدخشان ، جاسپر ، یاقوت ، زمرد و . . .

اوپال Opal

اوپال  Opal

.

opal

.

به سیلیس آبدار (بین 3 تا 10 درصد آب)که فاقد نظم کریستالی (آمورف) است و درهم تنیدگی پرتوهای بازتابی به آن جلوه ای رویایی از بازی رنگها می دهد (Opalescence) اوپال می گویند.

اوپال در طیف رنگ های سفید تا بی رنگ ، خاکستری تا مشکی و نارنجی مشاهده می شوند.

جایگزینی سلولهای مواد آلی مانند چوپ و انواع حلزونها و صدفها با اوپال جلوه های زیبایی از فسیل با بازی رنگ را ایجاد کرده است.

اوپال‌ در برابر فشار و ضربه‌ حساس‌ است. اسیدها و بازها و مواد آرایشی به‌ آن‌ آسیب‌ می‌ رسانند.

اوپال را کنار گوهرهای دیگر قرار ندهید و برای حفظ درخشندگی آن را با آب سرد شستشو دهید.

بزرگترین ذخایر این گوهر در استرالیا قرار دارند و برزیل، گواتمالا، هندوراس، آمریکا ، چک و ژاپن‌ نیز دارای معادن اوپال هستند.

 

 

اوپال قیمتى ( Precious Opal )  :

اوپال قیمتی داراى بیشترین پدیده اوپالسنسی در بین اوپالهاست. این گوهر در رنگهای سفید ، شیری ، خاکستری ، آبی ، سیاه و ... وجود دارد . ارزش این گوهر رابطه مستقیم با اوپالسنسی آن به ویژه انعکاس جرقه های قرمز دارد.انواع معروف آن عبارتند از :

  1.  اوپال سیاه یا ( Black Opal ) با اوپالسنسی شدید و در رنگ های خاکستری تا آبی و سیاه .این اوپال اپاک می باشد و از انواع دیگر گرانبهاتر است.

  2.  اوپال سفید ( Withe Opal ): : به اوپال خالص و کدر با پدیده اوپالسنسی در زمینه رنگی سفید می گویند.

  3.  اوپال کریستالی یا ژله ای ( Crystal or Jelly Opal ): اوپال خالص با پدیده اوپالسنسی و بدون زمینه رنگی را اوپال کریستالی می نامند.

       

اوپال آتشى  یا آتشین  ( Fire Opal ) :

به اوپال آبدار قرمز که در طیف رنگهای قرمز، نارنجی ، زرد، نیمه شفاف شیری تا شفاف دیده می شود می گویند و معمولا" پدیده بازی نور مشخص ندارد. از نامهای دیگر آن میتوان اوپال خورشید ( Sun Opal ) و اوپال جیراسول ( Girasol Opal )  را نام برد . اوپالهای آتشی مکزیک از بهترینهای جهان هستند.

 

اوپال معمولى ( Common opal )  :

 فاقد پدیده بازى رنگ ها می باشد. دارای رنگ زمینه سفید ، شیری ، آبی ، قهوه ای ، خاکستری ، سیاه و ... می باشند . اوپال چینی  ( Porcelain Opal ) ، اوپال مرواریدی ( Pearl Opal ) و اوپال آبی پرو از بهترینهای این خانواده اند.

      

ماتریکس اوپال ( Matrix Opal ) :

اوپالی است که با سنگ مادر در هم آمیخته و به صورت رگه یا تکه یافت نمی شود.با رنگ کردن آن را به شکل اوپال سیاه در می آورند.

 

بولدر اوپال ( Boulder Opal ) :

در درزها یا شکاف هاى نازک تشکیل میشود ، معمولا داراى بدنه اى با رنگ روشن است و در سنگ بستر آهن مایل به قهوه اى و یا سنگ ماسه لک دار وجود دارد .

 

اوپال چند لایه  ( Doublet & Triplet Opal ) :

تمام اوپال ها داراى مقدارى آب هستند و از دست دادن آب اوپال را ترک دار و دوام آن را کم می کند. به همین دلیل براى جلوگیرى از شکسته شدن سنگ آن را دوبلت ) و یا تریپلت  مى کنند، براى دو لایه یا سه لایه کردن آنها از سنگ کریستال و اونیکس  استفاده مى کنند. معمولا سنگ کریستال را بالا و اونیکس را پایین مى گذارند.

     

اوپال مصنوعى : ( Synthetic Opal )

ازرشد گوى ها سیلیکاتى در اندازه های حساب شده اوپال مصنوعی به وجود می آید .اوپال مصنوعى مشابه اوپال طبیعى است ولی نمای میکروسکوپی آن با اوپال طبیعی تفاوت دارد.

  

اوپال پلاستیکی ( Imitation Opal ) :

نوعی اوپال مصنوعی است که از پلاستیک یا دیگر مواد شفاف ساخته می شود و دارای پدیده اوپالسنسی ناچیزی  می باشد.این نمونه به نام اوپالیت معروف است.

 

نقشهای ایجاد شده توسط پدیده بازی رنگ در اپال:

اپال گرانبها اغلب نقوشی نامشخص دارد. نقش های یافت شده در اپال ها  را می توان به گروه های زیر تقسیم نمود:

Pinfire یا نقطه آتش: اجتماعی از نقطه ها که هنگام حرکت نگین رنگ ها را به شکل جرقه نشان می دهد. جلوه رنگ قرمز در این اوپال بیش از سایر رنگها می باشد. نقشی رایج و به همان نسبت دور از توجه است.

 Harlequin یا موزاییک: نادرترین و زیباترین نقش در بازی رنگ ها را دارد. این نقش به شکل مربع هایی هم شکل دیده می شود. از جلوه های با ارزش اوپال است. بیشتر رنگ های به نمایش در آمده از واحدهایی با اندازه های مختلف و زوایای نامنظم تشکیل شده اند.

Flash یا جرقه: به اوپال هایی که در آنها پدیده بازی رنگ به شکل جرقه نمود دارد می گویند. با حرکت نگین نقش ناپدید می شود. این نقش در رنگ آبی  بیشتر دیده می شود. در رنگهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز نیز مشاهدذه شده است. جرقه قرمز بسیار گرانبهاست، و رنگ های بنفش و ارغوانی نیز کمیاب و گرانبها هستند.

Exploding Flash یا جرقه منفجر شونده: نقش درتمامی جهات و رو به بیرون حرکت می کند. معمولاقرمز به نارنجی یا سبز تغییر می یابد.

Rolling Flash یا جرقه گردان: با حرکت دادن نگین لکه های رنگی حرکت می کنند.

Broad Flash یا جرقه پهن: از لکه های رنگی بزرگتر از ۲ میلیمتر که فقط در زوایای خاصی قابل رویت هستند تشکیل می شود. اگر جرقه ناحیه وسیعی را بپوشاند به آنSheen یا نور مهتاب  می گویند. بسیاری از اپال های ارزشمند جزء این دسته هستند.

Floral: به نقش پارچه های گلدار شبیه است. واحد رنگی بی نظم و تقریبا" گرد و بزرگتر از Pinfire است. اپال مشهور Floral Queen که نقش بازی رنگ های گل مانند را نشان می دهد، از معدنLightning Ridge به دست آمده است.

Paecock ‘s tail یا دم طاووس: به زیبایی دم طاووس باز و در رنگ های سبز و آبی مشاهده می شود.

Palette: شبیه لکه های رنگی روی بوم نقاشی است.

 

باورها و افسانه ها:

گوهر چهاردهمین سالگرد ازدواج نمادی از عشق و شادی و امید است.


گوهر متولدین مهر ماه به‌ کلید خوشبختی‌ معروف‌ است‌ و به‌ خاطر جلوه های رنگی آن ،‌ اکثر هنرمندان‌ به‌ ویژه نقاشان، موسیقی دان‌ها و هنرپیشگان‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌کنند. همراه ‌داشتن‌ آن‌ در انسان‌ ایجاد شادی‌ می‌ کند و مانع‌ نگرانی، افسردگی ، سستی‌ و رخوت‌ می ‌شود.

این گوهر نماد وفاداری‌ و امید است. برخی از ملتها بر این اعتقادند که این گوهر نورانی سنگی از بهشت است که بر زمین افتاده است. یونانی ها آن را موجب دور اندیشی می دانند .

می گویند این گوهر برای‌ تسکین‌ دردهای‌ روده‌ و ورم‌ معده، به ‌جریان ‌انداختن‌ خون‌ و افزایش‌ گلبول‌های‌ قرمز به‌ کار می‌ برند. نگاه‌ کردن‌ به‌ این‌ سنگ‌ زیبا، چشم‌ها را به‌ روی‌ زندگی‌ باز می ‌کند و باعث‌ ایجاد شعف‌ و امید، و تقویت‌ صفات‌ نیکو خواهد شد.

اوپال نیروهای منفی را جذب و دفع می کند .

 

مشخصات کانی شناسی:

رده بندی : سیلیکات

فرمول شیمیایی : SiO2.nH2O

رنگ: بی رنگ ، سفید ، قرمز ، زرد ، مشکی ، آبی ، سبز ، قهوه ای ، صورتی و . . .

سیستم کریستالی : آمورف (بی شکل)

شکل ظاهری : قطره‌ای - نودول - آگرگات - خوشه‌ای -

کلیواژ: ندارد

جلا: شیشه ای - چرب

شکستگی:صدفی

سختی موس: 5.5 – 6

اثر خط : سفید

وزن مخصوص : 2.5

ضریب شکست:.1.45